Friday, May 15, 2009

Wednesday, May 13, 2009

KOLEKSI HAIZA NAJWA


KETIKA DI MASJID HUAISHENG


Kak Haiza ke Guangzhou berdua saja dengan anak bongsu yang kak Haiza panggil baby. Semua disebabkan novel ini. Novel Kalimah Jiwa. Kisah percintaan siswi UPM yang dipenjara dan dilacurkan oleh suaminya selama 1001 malam. Di malam ke 1001, dia diselamatkan dan dilarikan oleh sepupu suaminya yang bernama Naqlis. Mereka berkahwin setelah mahkamah keadilan memenjarakan bekas suami Ifliany setelah sabit kesalahannya.
Sempena detik bersejarah ' SERIBU SATU MALAM' itulah maka keduanya berjanji akan datang semula solat di masjid ini padahari ke 1001 mereka diijabkabulkan. Keduanya melafazkan istikrar tersebut ketika berbulan madu di Guangzhou. Sayangnya tercetus pelbagai tragedi sesudah itu.
Kak Haiza terbaca mengenai masjid Guangta yangjuga dikenali sebagai Masjid Huaisheng. Terfikir pula untuk mengaitkan plot cerita dengan masjid ini. Kali pertama, tak sempat merakamnya tapi terjumpa beberapa orang jemaah yang sering ke sana. Lawatan kali kedua terjumpa pula empat pelancong dari Malaysia. Terkejut mereka. Bila tahu kak Haiza datang tidak dengan rombongan. Tapi siapa tau, sukarnya kerana pergi berdua. Pertama komunikasi adalah sehala kerana majoriti orang Canton ni memang miskin Bahasa Inggeris. Tapi mereka sangat ramah dan suka orang Malaysia. Sedihnya famili di Guangdong Province ni hanya dibenarkan memiliki seorang anak. Seronoknya, jalanrayanya tak ada motorbike kerana sudah lima tahun banned, kecuali untuk kegunaan polis dan OKU.
Guess what? Manuskrip novel terbaru kak Haiza bercorak kejiwaan yang begitu sukar untuk diselesaikan, tapi dengan memerap di hotel di Uptown Nine Street hanya beberapa malam, kak Haiza berjaya mencari konklusi ceritanya. Novel ini hanya akan keluar selepas novel Kalimah Jiwa. Selamat membaca duhai pembacaku tersayang. Jugaterima kasih pada Alaf 21 penerbit No I di nubari kak Haiza.

KETIKA DI GUANGZHOU

Er Sha Island atau Zhujiang New City merupakn koloni para jutawan, dataran ini pn sbnrnya dilrg diinjaki, tp tourist d maafkn skdar peleseran tebingan sj. Slps jam 6, bleylaa berseronok br'cruise' spnjg Pearl River ney. To tell U d truth - x mane srnoknyer brcuti tmpt ney. Nk ke Macau? 2 jam jer naik Van dr sini..Tp x 'sui..' ker sepupu sinonim monte carlo tuuh?














Sungai latar foto-foto di atas adalah Pearl River iaitu antara 4 sungai terbesar di China iaitu Yangtze River, Yellow River[Hwang Ho], Black Dragon River dan river ini yang dikenali sebagai Pearl River. Tapi kalau nak lepak untuk bercuti, lebih baik ke Beijing atau Xinjiang, kerana Guangzhou ni semak dengan hutan batu. Kadangkala ada puting beliung pulak. Jadi faham-fahamlah.. Sian baby, orang-orang di Guangzhou ramai tanya, bapa baby ada darah Cina ke..? he..he..